Прибалтійська тріо: 25 прийомів зйомки в подорожі


Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии

Щоб підготувати цікавий репортаж про подорож, недостатньо відзняти фото в дорозі і додати підписи. Текст виходить захоплюючим, якщо він достовірно відображає те, що відбувається. З цією метою в дорозі ведеться щоденник, куди по гарячих слідах записуються яскраві моменти і робляться ілюструють їх кадри. Після повернення матеріал обробляється.

Хоча зображення часто доводиться отримувати на швидку руку, вони повинні залишатися виразними. Один із способів цього добитися — освоїти прийоми творчої зйомки і за місцем їх використовувати. Багато з подібних технік настільки прості, що освоюються за вечір. Якщо не полінуватися це зробити і почати застосовувати на практиці, результат не змусить себе чекати — ви привезете кадри, які захоплять і надовго запам'ятаються.

Продемонструю цей підхід на прикладі фото, зроблених під час осінньої поїздки в Прибалтику. Мене в якості журналіста запросили в автобусний тур "Прибалтійське тріо" в Литву, Латвію та Естонію, який можна зробити за кілька днів. Мета цього заходу була показати, що в наш час, навіть не беручи відпустку, захопивши вихідні та пару відгулів, можна прокотитися по Європі, і встигнути багато чого побачити.

Витівка вдалася, короткий тур дійсно виявився насиченим. За чотири дні з групою туристів я перетнув по автодорогах Україну, Білорусію, побував у Литві, Латвії, Естонії, на Балтійському морі, подивився пам'ятки трьох столиць. Переміщатися в таких умовах, самі розумієте, доводилося у високому темпі, на зйомку залишалося мінімум часу, але все ж, користуючись вищеназваним підходом, вдалося підготувати повноцінний репортаж. Хочу поділитися вдалими кадрами і розповісти про прийоми. Мені здається, подібний досвід буде корисний всім, хто подорожує з камерою.

Два слова про техніку. Більшість кадрів зроблені апаратом Samsung NX30 з набором з чотирьох об'єктивів. Це 20,3 Мп беззеркалка з матрицею формату APS-C. Найчастіше використовувалися стандартний зум 18 — 55 мм і Fisheye лінза 10 мм. Крім підбору режиму зйомки, увага приділялася доведенню кадрів. Тональний і оптичний ефекти створювалися за допомогою функціоналу апарату, а також веб-додатки Pixlr-O-Мatic.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-2

↑ 1. Принцип контрасту
Щоб підкреслити, що дзвіниця Домського собору в Ризі висока, я ввів протиставлення, показавши на передньому плані фотографа, який намагається, присівши навпочіпки, зняти її. Застосування ширококутного об'єктиву і контраст насиченого і бляклого посилили ефект.

Параметри зйомки: 1/30, f / 3,5, ISO 200, Fекв. = 15 мм, цифровий фільтр "віньєтка".

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-3

↑ 2. HDR-фотографія
Таллінн. Спосіб обробки сюжетів з великим перепадом яскравості часто використовується з посиленням квітів для отримання самобутнього художнього ефекту. Результат найкраще виглядає на пейзажах, подібних даному, висвітлених верхнім розсіяним світлом.

Параметри зйомки: 1/160, f / 5, ISO 100, Fекв. = 28 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-4

↑ 3. Додатковий зміст
Роблячи знімок приморської зони в районі Юрмали, постарався не тільки показати пам'ятка, а й створити концептуальне фото на тему осені. Опале листя, що йде вдалину дорога сприяли передачі ідеї, залишалося дочекатися, коли в кадрі з'являться двоє і натиснути спуск.

Параметри зйомки: 1/160, f / 5, ISO 100, Fекв. = 28 мм, утепляючий цифровий фільтр.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-5

↑ 4. Емоційний момент
Коли потрібно передати почуття, наприклад втоми від довгого шляху, пройденого заради зустрічі з новими містами, хорошим рішенням стає жанрова зйомка крупним планом. Для експресії використано тепле тонування.

Параметри зйомки: 1/60, f / 3,5, ISO 200, Fекв. = 28 мм, цифровий фільтр "золото".

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-6

↑ 5. Атмосфера
Одне з правил тревел-фотографії — це пошук варіантів ефективного використання тих обставин, в які потрапив фотограф. Під час подорожі по Ризі стояла дощова погода, і я постарався обіграти це в своїх кадрах, щоб передати дух прибалтійської столиці.

Параметри зйомки: 1/160, f / 1,8, ISO 100, Fекв. = 68 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-7

↑ 6. Контражур
Овіяний легендами старий Таллінн. Зйомка проти джерела світла більш вигідна, коли потрібно створити романтичний настрій. У подібних кадрах навіть невелика зміна кута впливає на результат.

Параметри зйомки: 1/400, f / 8, ISO 100, Fекв. = 28 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-8

↑ 7. Симетрія
Використання центрально-симетричною композиції привносить в кадр напругу, тому воно має бути виправданим. В даному випадку, я застосував її, показуючи місце в Ризі, де знімався один з найбільш драматичних епізодів фільму "17 миттєвостей весни".

Параметри зйомки: 1/50, f / 5,6, ISO 400, Fекв. = 42 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-9

↑ 8. Глибина різкості
Ізвозчіца прогулянкового кінного екіпажу, Таллінн. У деяких випадках позбутися від достатку деталей на задньому плані, допомагає лише зйомка теле-оптикою на відкритій діафрагмі.

Параметри зйомки: 1/80, f / 5,6, ISO 400, Fекв. = 83 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-10

↑ 9. Обмежена колірна палітра
Сувенірна лавка в Ризі. Зменшення кількості колірних відтінків до двох — трьох, робить кадр виразнішим. Використання пари теплий — холодний дозволяє підсилити глибину простору.

Параметри зйомки: 1/30, f / 3,5, ISO 400, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-11

↑ 10. Світанок та захід
Якщо вам пощастить знімати сюжет на сході або в період сутінків, як у моєму випадку з панорамою Риги, вважайте, його оцінять. Через специфіку висвітлення в подібний період рекомендується використовувати сюжетну програму "захід" або виконати аналогічне за ефектом тонування.

Параметри зйомки: 1/125, f / 1,8, ISO 200, Fекв. = 68 мм, цифровий фільтр "Ivan".

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-12

↑ 11. Негативне простір
На відміну від об'ємного, сприйманого двома очима зображення, фотографія двумерна і просвіти між об'єктами, можуть виглядати на неї як окремі форми. Цим рекомендую користуватися, створюючи продуману компоновку негативного простору.

Параметри зйомки: 1/320, f / 7,1, ISO 100, +0,3 Ev, Fекв. = 83 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-13

↑ 12. Акцент на небі
Включивши виразні хмари, ви гарантовано отримаєте більш цікавий кадр. Головне не посоромитися виділити для неба ділянку великої площі. Щоб подібним чином зняти Олександро-Невський собор в Талліні, знадобився "риб'яче око".

Параметри зйомки: 1/400, f / 8, ISO 100, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-14

↑ 13. Панорамний формат
Буває, що на зйомку виділяється всього кілька секунд. У подібній ситуації потрібно швидке рішення, що дозволяє отримати нестандартне фото. Якщо у вашій камері, подібно моєї, є режим панорамної зйомки, можна задіяти його.

Параметри зйомки: 1/2500, f / 4, ISO 200, Fекв. = 28 мм, сюжетна програма "панорамна зйомка".

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-15

↑ 14. Відбитки
Ввести в кадр відображення — випробуваний спосіб зробити його більш цікавим. Предмети, калюжі і скла будинків — найбільш поширені їх джерела. Роблячи подібні кадри, потрібно пам'ятати, що на фото дрібниць не буває.

Параметри зйомки: 1/80, f / 4, ISO 200, Fекв. = 35 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-16

↑ 15. Ефект мініатюри
Створення відчуття іграшкового світу за рахунок глибини різкості — хороший спосіб освіжити кадр, одержуваний по кутом зверху. Для подібних цілей підійдуть як спеціальний об'єктив, так і постобробка. Все, що необхідно — розмити верхню і нижню частини фото.

Параметри зйомки: 1/80, f / 1,8, ISO 200, Fекв. = 68 мм, цифровий фільтр "Tilt-Shift".

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-17

↑ 16. Природний центр уваги
У фотографів, які мають досвід зйомки міських сцен, є правило натискати Спуск, коли погляди кількох людей направлені в одне місце. Це гарантує цікавий кадр, головне прослідкувати, щоб предмет інтересу не опинився за його межами.

Параметри зйомки: 1/160, f / 26, ISO 200, Fекв. = 68 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-18

↑ 17. Двовимірна перспектива
Єгипетські фрески, дитячі малюнки, ілюстрації до казок — їх все відрізняє особлива плоска перспектива, що бере початок на зорі людства. Перевага подібної подачі в її максимальної лаконічності.

Параметри зйомки: 1/160, f / 1,8, ISO 100, Fекв. = 68 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-19

↑ 18. Тривимірна перспектива
Щоб створити виражений 3D ефект на плоскому зображенні, що дозволяє показати глибину простору, рекомендується посилити лінійну перспективу. Робиться це за допомогою ширококутної оптики і вибору сюжету, де присутні геометричні форми.

Параметри зйомки: 1/13, f / 3,5, ISO 3200, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-20

↑ 19. Нестандартна оптика
Вільнюс, недільна меса в кафедральному соборі Святого Станіслава. Це фото, як і деякі інші в наведеній добірці, зроблено з використанням об'єктива "риб'яче око". Його застосування вже саме по собі додає кадру нестандартний вигляд за рахунок дисторсии. Ще одне переваги — забезпечення охоплення, близького до 180 °, що дозволяє добитися бажаної композиції в обмежених умовах.

Параметри зйомки: 1/30, f / 3,5, ISO 3200, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-21

↑ 20. Натюрморт
Виразно розповісти історію можна через предмети, з нею пов'язані. Так, наприклад, фото вітрини сувенірної лавки у Вільнюсі служить хорошою ілюстрацією до матеріалу "бурштин — золото Литви".

Параметри зйомки: 1/30, f / 3,5, ISO 200, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-22

↑ 21. Подвійна експозиція
"З думками про Ризі". Цей прийом гарантує, що фото не залишиться непоміченим. Найпростіша його реалізація — за допомогою відповідного режиму камери. Найкращий результат дає накладення зображень, що мають білі області та чіткі межі.

Параметри зйомки: перший кадр — 1/8, f / 6,3, ISO 800, Fекв. = 83 мм., Другий кадр — 1/80, f / 5,6, ISO 200, Fекв. = 83 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-23

↑ 22. Крізь передній план
Вечірній Вільнюс. Недолік сюжетів, що знімаються вночі — чорні плями в області неба. Один із способів поліпшити композицію в подібних ситуаціях — додати напівпрозорі рефлекси. Зробити це можна, як підбором точки зйомки, так і накладенням кадрів.

Параметри зйомки: 1/15, f / 3,5, ISO 3200, Fекв. = 15 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-24

↑ 23. Плакатне рішення
Вивіска в Талліннському порту. Групу кольорових, що не мають півтонів об'єктів можна розглядати як потенційно привабливий сюжет, адже виняток градієнтів — один з перевірених способів художнього узагальнення.

Параметри зйомки: 1/125, f / 2,2, ISO 100, Fекв. = 26 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-25

↑ 24. Музичний ритм
Естонський вуличний художник. Поняття ритмічної композиції у фотографії не менше обгрунтовано, ніж в музичному творі, тільки на зображенні ритми створюються рухом погляду глядача. Керуючи сприйняттям, за рахунок показу графічних послідовностей, можна отримувати більш гармонійні кадри.

Параметри зйомки: 1/60, f / 2,2, ISO 100, Fекв. = 26 мм.

Прибалтийское трио: 25 приемов съемки в путешествии-26

↑ 25. Інсталяція
Коли подорож закінчено, варто вдатися до спогадів і зробити один постановочний кадр, показавши предмети і фотографії, що нагадують про поїздку.

Параметри зйомки: 1/160, f / 2,2, ISO 500, Fекв. = 26 мм.

Для вашої зручності ми зібрали наведені вище знімки в галерею в більшому розмірі:

Про автора: Андрій Турцевич — відомий український фотограф, в 2003-2009 рр. — Головний редактор журналу DFOTO, засновник сайту atStudio.