Легенди Силіконової долини: історія NVIDIA


Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA

Словосполучення «NVIDIA GeForce» у половини ПК-геймерів викликає приємний душевний трепет, тоді як у другої половини (прихильників AMD Radeon) — якщо не ненависть, то як мінімум відторгнення. Можна користуватися або не користуватися відеокартами компанії NVIDIA, але в будь-якому випадку варто визнати її вагомий внесок у розвиток всесвітньої комп'ютерної та ігрової індустрії.

Лихі дев'яності

У 1993 році Дженсен Хуанг, Кріс Малачовскі і Кертіс Прийом на гроші венчурного фонду Sequoia Capital заснували компанію по виробництву відеокарт, названу NVIDIA. Всі троє співзасновників мали багатий досвід у проектуванні комп'ютерних чіпів: Хуанг, американець тайванського походження, раніше працював в LSI Logic і AMD, а Малачовскі і Прийом — в Sun Microsystems. Причому Прийом в Sun Microsystems відповідав якраз за розробку графічних чіпів.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-2

Дженсен Хуанг донині очолює NVIDIA

У 1995 році NVIDIA представила свого «первістка» — відеокарту NV1. Це був перший порівняно недорогий прискорювач 3D-графіки для IBM PC-сумісних комп'ютерів (першим взагалі був професійний IBM PGC 1984 року). Не маючи власних фабрик, NVIDIA передоручила виробництво графічних чіпів швейцарської компанії SGS-THOMSON (нині STMicroelectronics).

Якщо у швидкості промальовування тривимірної графіки NV1 не мала конкурентів, то з більш поширеною в той час двомірної графікою і звуком вона справлялася гірше, ніж рішення компаній ATI, S3 і Matrox, які при цьому коштували набагато дешевше.

Остаточно «поховала» відеокарту NV1 компанія Microsoft, представивши в тому ж 1995 року власний набір API для розробки тривимірних ігор — DirectX 1.0. Заснований він був на традиційному полігональному рендеринге, тоді як в NV1 використовувався новаторський квадратичний рендеринг.

Через рік шляхом оновлення драйверів NVIDIA все-таки додала в NV1 підтримку технології DirectX. Але реалізована вона була програмно, а не апаратно, тому ігри працювали занадто повільно.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-3

Втім, різні компанії встигли випустити чимало версій NV1 під власними брендами — найпоширенішої була модель Diamond Edge 3D. Вийшло кілька тривимірних ігор з підтримкою NV1: Panzer Dragoon, NASCAR Racing, Virtua Fighter Remix та ін. Так що зовсім вже невдалої першу відеокарту NVIDIA назвати не можна.

У 1997 році NVIDIA випускає свою другу відеокарту — Riva 128 (розшифровується як Real-time Interactive Video and Animation accelerator). Усвідомивши безперспективність квадратичного рендеринга, NVIDIA зробила нову відеокарту максимально сумісної з технологіями DirecX і OpenGL. Друга спроба вийшла вдаліше першої — за чотири місяці був проданий мільйон Riva 128.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-4

У 1998 році NVIDIA переносить штаб-квартиру в Силіконову Долину, а саме в місто Санта-Клара (штат Каліфорнія). У тому ж році NVIDIA «прощається» з SGS-THOMSON і починає замовляти чіпи у тайванської компанії TSMC. Виходять перші видеокарти NVIDIA з інтерфейсом AGP — Riva128ZX і Riva TNT (попередні моделі були зроблені під слот PCI).

За якістю тривимірної графіки в іграх NVIDIA Riva TNT програвала конкуруючої відеокарті 3dfx Voodoo 2. Передові гри того часу — Unreal і NFS 2 SE — запускалися на високих налаштуваннях графіки лише за наявності Glide API, фірмової технології 3dfx Interactive. Зате Riva TNT підтримувала 32-бітний колір і для неї випускалися перші в історії брендовані драйвери Detonator.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-5

У 1999 році NVIDIA спершу випускає Riva TNT2, а потім запускає відразу дві нові продуктові лінійки, існуючі донині: ігрову GeForce і професійну Quadro. Відеокарту GeForce256 прийнято вважати першим у світі GPU (Graphics Processing Unit), тобто однопроцесорним рішенням для TCL-задач (Transform, Сlipping and Lighting).

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-6

У 2000 році NVIDIA викупила збанкрутілу компанію 3dfx Interactive, тобто не тільки позбулася небезпечного конкурента, але й отримала його цінні напрацювання і досвідчених співробітників. Анонсована серія відеокарт GeForce2 з можливістю одночасного підключення двох моніторів і вбудованим декодером HD-відео. Компанія Microsoft вибрала NVIDIA виробником графіки для ігрової консолі Xbox.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-7

Нове тисячоліття

У 2001 році лінійку GeForce2 поповнила перша ноутбучна відеокарта GeForce2 Go і інтегрована графіка GeForce2 MX IGP (набір системної логіки nForce). У цьому ж році вийшли відеокарти GeForce3 з поліпшеними ефектами світла і тіней.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-8

У 2002 році NVIDIA представила серію відеокарт GeForce4 (була навіть одна модель з ультрасучасним інтерфейсом PCI-Express) і відсвяткувала знакова подія — стомільйонний проданий графічних чіп. Журнал Fortune присвоїв NVIDIA почесне звання самої швидко компанії США.

У 2003 році вийшла серія відеокарт GeForce FX 5000 з підтримкою DirectX 9, а в 2004 — серія GeForce 6000, представників якої можна об'єднувати в зв'язки SLI. Компанія NVIDIA допомагає Blizzard розробляти World of Warcraft, саму продавану комп'ютерну гру в історії, а також бере участь у програмі NASA з вивчення Марса.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-9

У 2005 році Sony вибрала NVIDIA виробником графіки для ігрової консолі PlayStation 3. У 2006 році спершу представлена ​​серія відеокарт GeForce 7000, включаючи першу двухпроцессорную, а точніше двухплатовую відеокарту 7950 GX2. Під кінець року вийшла GeForce 8800 GTX, перша в світі відеокарта з підтримкою DirectX 10. Для порівняння, PlayStation 3 і Xbox 360 підтримували тільки DirectX 9. Співпраця з Sony і популярність серед ПК-геймерів дозволили NVIDIA подолати рубіж в 500 млн. Проданих графічних чіпів .

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-10

У 2007 році NVIDIA анонсувала технологію паралельних обчислень за допомогою відеокарт CUDA і перші серверні відеокарти Tesla. Журнал Forbes нагородив NVIDIA почесним званням «Компанія року». З 2003 по 2008 рік NVIDIA поглинула ряд компаній: Media Q, iReady, ULI, Hybrid Graphics, PortalPlayer і Mental Images. Але найбільш вдалою стала, мабуть, покупка Ageia, розробника фізичного движка PhysX.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-11

У 2008 році в Токійському технологічному інституті запущений Tsubame, перший суперкомп'ютер з відеокартами NVIDIA Tesla. Він був нехай не найбільш потужним, зате самим енергоефективним для свого часу. Геймерів ж NVIDIA порадувала серією відеокарт GeForce 9000 із зменшеним шляхом переходу на новий техпроцес енергоспоживанням.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-12

Ще однією знаковою подією 2008 року став вихід мобільного ARM-процесора NVIDIA Tegra. Застосовувався він лише в медіаплєєре Microsoft Zune HD, зате поклав початок нової продуктової лінійки.

У 2009 році спочатку вийшла проміжна серія відеокарт GeForce 100, що представляє собою перейменовані старі моделі, продалися лише у складі готових ПК, але потім приспіла нова серія GeForce 200 з підтримкою DirectX 10.1. Представлена ​​технологія стереоскопічного зображення в іграх під назвою 3D Vision. Серія GeForce 300 повторила долю 100-серії (ребрендинг і тільки для OEM).

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-13

У 2010 році рейтинг ТОР500 найпотужніших суперкомп'ютерів очолив китайський обчислювальний «монстр» Tianhe-1A з відеокартами Tesla. Спеціально для ноутбуків розроблена технологія Optimus, автоматично перемикається між інтегрованою та дискретною графікою в залежності від завдання для економії заряду батареї. Новими серіями відеокарт стали GeForce 400 і GeForce 500, обидві побудовані на архітектурі Fermi, названій на честь італійського фізика Енріко Фермі.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-14

У 2011 році з'явився перший двоядерний мобільний ARM-процесор Tegra 2. На його основі був побудований перший двоядерний Android-смартфон LG Optimus 2X і безліч планшетів на Android 3.0 Honeycomb: Motorola Xoom, Acer Iconia Tab A500, Asus Eee Pad Transformer TF101, Samsung Galaxy Tab 10.1 та ін. У тому ж році NVIDIA відсвяткувала 1 млрд. проданих графічних чіпів.

У 2012 році оновлений рейтинг ТОР500 найпотужніших суперкомп'ютерів очолив американський Titan, знову на відкритих Tesla. Вийшла серія відеокарт GeForce 600 на новій архітектурі Kepler (німецький математик і астроном Йоганн Кеплер).

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-15

У тому ж році лінійка мобільних процесорів поповнилася моделлю Tegra 3, яка стала основою першого планшета Google — Nexus 7. А в 2013 році вийшло відразу два нових мобільних процесора — Tegra 4 і 4i, другий з інтегрованим LTE-модемом (розробка нещодавно придбаної компанії Icera ).

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-16

День сьогоднішній

Після піку популярності Tegra 2 і 3 попит на мобільні процесори NVIDIA пішов на спад. Новітній на даний момент ARM-чіп компанії — Tegra K1 — застосовується лише в невеликій кількості моделей Android-планшетів.

Легенды Силиконовой долины: история NVIDIA-17

Благо, з продажами відеокарт у NVIDIA справи йдуть набагато краще. На зміну архітектурі Kepler прийшла Maxwell (британський фізик і математик Джеймс Клерк Максвелл), що володіє рекордно високою продуктивністю на ват. Відкрите GeForce GTX 750, 750 Ti, 970 і 980 споживають в півтора-два рази менше електроенергії, ніж аналогічні по продуктивності рішення AMD. Ще цікавіше виглядають ноутбучні версії Maxwell.

Мабуть, найбільш перспективною з нових технологій NVIDIA є GRID, що дозволяє обробляти графіку в хмарі. Це вже не перша спроба популяризувати хмарні ігри, згадати хоча б сервіс OnLive, але за справу вперше береться компанія рівня NVIDIA, що володіє достатнім досвідом і фінансовими ресурсами. Поживемо — побачимо!

Жми 5!