Дмитро Сергєєв: ми готові ділитися половиною своїх доходів зі своїми користувачами


Герой цього інтерв'ю — Дмитро Сергєєв є фігурою в українському інтернеті легендарної. Йому вдалося створити глобальний проект depositfiles.com і продати його напередодні краху файлообмінників. Потім він створив стоковий фотобанк depositphotos.com, що займає також не останні місця в світовому табелі про ранги. Торік Дмитро запустив унікальний сервіс Clashot, що дозволяє заробляти гроші за допомогою свого смартфона (у нас є спеціальна стаття про те як це робити). Редакція gg зустрілася з Дмитром, якого складно застати в Україні — він багато часу проводить за межами країни, і спробувала з'ясувати як прийшла ідея створити такий сервіс, що потрібно вживати, щоб почати заробляти з його допомогою, і які очікування від цього проекту у його творця .

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями

g a g adget: Звідки виникла ідея сервісу Clashot, як такого?

Дмитро Сергєєв: Взагалі це гармонійний розвиток сервісу фотобанків, як мені здається. Зараз весь комерційний контент знімається на «круті» цифро-дзеркальні камери. Але чим далі розвиваються гаджети, оснащені камерами, ніж вони стають більш соврешенно, тим частіше виникає ситуація, коли простий користувач може зробити в житті хоча б один дуже класний знімок, який може бути проданий, або зробить його знаменитим. Звідси і з'явилася ідея. Якщо зараз в професійному ком'юніті фотографів, які продають зображення для фотобанків, є обрані, скажімо, десять тисяч чоловік, сто тисяч людей на весь світ, то ми вважаємо що все співтовариство людей, які володіють смартфонами, так само може стати учасниками цього процесу. Якщо на одного фотографа зараз доводиться, допустимо, 10 класних знімків, і з цього формується база класичного професійного стоку, то з миллонов фотографій, які роблять звичайні юзери смартфонів можна вибрати тільки одну, яку за допомогою наших технологій можна знайти і продати.

g a g adget: Як ви думаєте — чому не виникла ідея такого сервісу раніше?

Дмитро Сергєєв: Теxніческій прогрес. Щороку в буквальному сенсі все змінюється. Ви ж пам'ятаєте, що ще 3-4 роки тому взагалі не було розуміння того, що на смартфон можна щось всерйоз знімати. Виробники телефонів не надавали таких камер, які могли б фотографувати добре. Були якісь окремі пристрої, з якими потрібно було знімки адаптувати, кудись зливати, мати спеціальний софт. Зараз все це робиться в два кліка — ти натискаєш на кнопку і твоє фото виявляється у фотобанку.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-2
Співробітники Depositphotos і Clashot працюють в загальному офісному просторі

g a g adget: Тобто критична маса була пройдена зовсім недавно?

Дмитро Сергєєв: Так, вона і зараз ще продовжує формуватися. Ми ще стоїмо на самому початку шляху. Смартфони при всьому при тому, що вони сучасні та многопіксельние, не мають хорошої оптики. Але все йде до того, що смартфон зможе замінити цифро-дзеркальну камеру, як тільки з'являться хороші пропозиції з оптики. Мені так здається. Плюс є певна жанрова фотографія, яка з мобільних телефонів також потрапляє в фотобанки і такі знімки теж можуть бути продані. Але у випадку з проектом це все трохи інакше, оскільки Clashot це не зовсім фотобанк. Не класичний фотобанк, де кожна фотографія продається бо вона якісна в розумінні профі. Тому що неможливо продати мільярди фотографій від мільярда користувачів смартфонів. Неможливо знайти серед них те, що реально продається. Ми робимо все для того, щоб відібрати лише найкраще і продавати. Clashot більше про те, що кожна фотографія потенційно може мати вартість. Кожне творчість може бути оцінене грішми, без подальшого використання зображення.

Кожне творчість може бути оцінене грішми, без подальшого використання зображення.

g a g adget: Сервісу ледь більше року. Чи є у нього вже якісь конкуренти?

Дмитро Сергєєв: Так, вже є. Ми породили цей ринок. Ми були першими. Ми вступили в цю гру три роки тому, почавши розробку. Поки ми три роки його робили, природно, індустрія про це дізналася. Багато хто боїться, що щось зміниться на ринку фотобанків. Тому що сам ринок мікростоков, фотобанків був сформований 12 років тому і він дуже стабільний і добре зараз зростає. Ми є одним з учасників цього ринку. І ми розуміємо чого бояться всі гравці. Вони бояться, що може з'явитися стартап, який зламає ринок докорінно і запропонує нову модель фотобанків Тому ми розраховували бути першими, а за нами спробували повторити всі великі світові фотобанки. Деякі зробили свій сервіс навіть швидше нас. Але конкуренти Clashot в прямому сенсі слова — всі наші існуючі конкуренти по мікростоках. Вони роблять лише доповнення до вже існуючих мікростоках — просто для того, щоб вантажилися мобільні фотографії Або ж роблять взагалі якісь дивні речі. Повторюють фільтри Instagram, наприклад. Це здається дивним, бо фотобанк не може продавати Фільтровані фотографії. Або може, але в рідкісних випадках.

g a g adget: Як працює ваш механізм оплати для користувача? Що для цього потрібно зробити?

Дмитро Сергєєв: Як це працює? Серед усіх учасників спільноти є певний відсоток експертів. Це ті люди, які розбираються в фотографії. Цим експертам дано право розподіляти бюджет компанії, який сформований за рахунок реклами, продажу фотографій, спеціальних проектів. Припустимо, на 100 тисяч учасників нашого ком'юніті, тисяча є експертами. Кожному експерту автоматично призначається певна сума, яку він витрачає, оцінюючи чиїсь фотографії. Їм розподіляються суми по 100-200-500 доларів. У чому полягає наша ідея? Якщо ти зробив класне фото, і це фото потрапило в тренди, його бачить багато людей і безліч експертів. Експерти оцінюють це фото грошима, і ти можеш за годину заробити хорошу суму. Тобто це не пряма продаж фотографії, а оцінка творчості.

g a g adget: Тобто, по суті, ви придумали такий промо-механізм для свого сервісу?

Дмитро Сергєєв: Якщо це впливає якимось чином на промо, то так. Такої моделі раніше не було. Є блогери, які проводять час з ранку до вечора в cоціальниx сетяx, і що збирають багато відгуків за пост. Є люди, які ідейно займаються творчістю, і вони могли б на цьому гроші заробляти. У мене багато друзів, у яких цікаві блоги, вони лідери думок, але вони на цьому не заробляють. Ось ми хочемо дати таку можливість для фотографів. Є користувачі, є «айфонографи», люди, які займаються творчістю за замовчуванням. Це їх спосіб мислення і життя. Вони можуть завантажувати свої фото і заробляти на цьому гроші.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-3
Колишня промзона і багато вільного простору створюють одночасно спокійну і робочу атмосферу

Глобально ідея полягає в наступному: ми вважаємо, що платити за творчість не соромно. Щоб виробляти мистецтво гроші не обов'язкові. Безумовно, так і є і ми це знаємо. Але талант і гроші — вони завжди поруч і з цим важко не погодитися. Це стосується не тільки фотографії: вміння писати, будувати. Все, що люди вміють робити добре, має право на доxод. Ми побудували таке співтовариство, яке може дати людям шанс заробити будучи талановитим.

Ми побудували таке співтовариство, яке може дати людям шанс заробити будучи талановитим

g a g adget: А хто стає експертами?

Дмитро Сергєєв: Експертами стають люди, які по якихось параметрах визнані фахівцями. Я взагалі прихильник того, що все має бути автоматизовано. Не можна вручну обробити два мільйони фотографій в день. А двісті мільйонів і поготів. Неможливо весь потік фотографій, серед якого є маса талановитих робіт, розібрати руками. Це має бути механізм, зав'язаний на самих же користувачів. Уся інформація повинна проглядатися і оцінюватися користувачами. Хто стає експертами в цій ситуації? Користувачі, які активні, які об'єктивно оцінюють інші роботи і які завантажують якісні фотографії, цікаві для інших користувачів.

g a g adget: Але зараз ще все фотографії ви отсматрівать вручну?

Дмитро Сергєєв: Почасти все вже автоматизовано. Якщо у Depositphotos є зрозумілі нам критерії, в яких ми живемо постійно: вхідний трафік, 2 мільйони фотографій на місяць, які можна подивитися детально, атрибутувати, то в Clashot, вже на цьому етапі їх надходить більше 200 тисяч в день. І цьому немає кінця і краю. При тому, що це аудиторія, в принципі, невелика. За мірками якихось глобальних проектів це взагалі ще не аудиторія. Ми можемо собі, наприклад, уявити скільки фотографій завантажується в Instagram. Або в якісь глобальні фотосервіси. Це неможливо модерувати. DMCA -модель. YouTube, наприклад, премодерірует контент. Але я впевнений, що в більшій частині це автоматичний процес. До нас це все ще прийде, якщо все буде мати право на життя і буде оцінено користувачами.

g a g adget: Які дії з боку користувача потрібно зробити, щоб підвищити шанси заробити гроші?

Дмитро Сергєєв: Відповідно до нашого поточного механізму, потрібно просто завантажувати якісні фотографії. Якщо у тебе багато друзів і інтересниx фотографій, ти потрапляєш в розділ трендів і більше заробиш. Я думаю, що потрібно просто робити якісні фото, а ми зробимо все, щоб фотографії, завантажувані від користувачів, потрапляли на оцінку до експертів. Будь знімок, так чи інакше, потрапляє до якогось з експертів. Якщо він її оцінює вона набирає вагу. Якщо вона нікому не подобається — вона помре в історії.

g a g adget: У експертів є якісь зобов'язання перед сервісом?

Дмитро Сергєєв: Ніяких зобов'язань немає, але якщо експерт не займається активно своєю діяльністю, його статус забирається і віддається іншому. Це, знову ж таки, все відбувається в автоматичному режимі. Якщо ми бачимо, що експерту стало нецікаво, хтось відмовився — тут же призначається інший ..

g a g adget: Але, в принципі, фотографії же хтось купує у Clashot, як у фотобанку?

Дмитро Сергєєв: Так, фотографії, як у фотобанку, купують. Я саме почав з того, що в будь-якому випадку завжди є «одна фотка в життя», яка буде цікава покупцеві. Її ми знаходимо і продаємо, в прямому сенсі. Але ринок самих фотобанків обмежений, тому розраховувати що мільярд будь-яких фотографій буде проданий мільярду якихось покупців — не зовсім правильно. Ми входимо в п'ятірку найбільших світових гравців мікростоков і знаємо обсяг ринку, на якому можна фотографії продати. Класичний фотобанк — це не модель Clashot

Однак все фотобанки зараз хочуть продавати мобільні фотографії, тому що іноді люди роблять шедеври і заробляють на цьому. Тому, як я і говорив, всі інші гравці просто зробили свої мобільні додатки. Зараз там немає доходів, але є перспективи для росту. Для репортажних фото дуже великі перспективи. Наприклад, фото на смартфон з гарячих точок. А поки Reuters туди доїде … І доїде взагалі? В майбутньому, найгарячіший контент, я впевнений, буде надходити саме з якихось таких мобільних сервісів за зовсім помірні гроші.

Всі фотобанки зараз хочуть продавати мобільні фотографії

g a g adget: Як підвищити шанси знімка на продаж? Все, як у звичайних фотобанках: теги, описи чи є ще якісь механізми?

Дмитро Сергєєв: Так, нічого іншого немає. Унікально описати фотографію. Фотографії шукають на сайті і на якихось конкретних сервісах (google наприклад). Наш пошуковий механізм не шукає серед усіх залитих знімків, він шукає лише серед того, що ми вибрали для продажу і добре атрибутували. Але ось Google шукає скрізь і файли з Xорошо описом — це додатковий фактор, який може вплинути на продаж. Так само можна знайти знімок в додатку «по автору» і купити його. Але це не найпоширеніший варіант. Тут ще треба розуміти, що наш додаток встановлюють люди, що користуються іншими фотосервіс в телефонах. Тому вони звикли до інших сценаріями атрибутування. Вони більше уваги приділяють хештегом, а пошукові машини в першу чергу враховують унікальні описи до знімків, а не теги. Загалом, чим краще фотограф опише фотографію, тим краще вона буде продаватися.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-4
Офісна кухня прикрашена фотографіями, зробленими користувачами Clashot

g a g adget: На чому Clashot планує заробляти?

Дмитро Сергєєв: Є кілька видів монетизації, які визначені нами спочатку. Гроші йдуть від реклами, від продажу контенту, від спеціальниx проектів. В основному це реклама. Зрозуміло, що деякі речі зараз робляться штучно, ранжуються, подаються як тест, але все більше наростає природна маса сервісу. В майбутньому ми плануємо ділити отримані рекламні бюджети з усім співтовариством фотографів. З кращої його частиною. Крім того, рекламний ринок набагато більше, ніж ринок фотобанків. І цей ринок росте гігантськими темпами. Реклама в мережі дуже потрібна, і ми розраховуємо в усьому цьому взяти участь.

Оскільки у нас дуже своєрідне сообщество- ком'юніті зацікавлених людей — вони охочіше дивляться рекламу. Набагато вище показники, ніж у того ж Facebook. Реклама буде вбудована в сам процес. Процес взаємодії користувача з додатком.

g a g adget: Тобто реклама може бути у вигляді якихось фотографій?

Дмитро Сергєєв: Звичайно, у вигляді фотографій, у вигляді спільних проектів. Як ми, наприклад, працюємо вже зараз. Дається завдання користувачам — сфотографуватися з прапором України в несподіваному місці. І вони починають завантажувати знімки, зроблені з прапором України по всьому світу. А якщо замість прапора України взяти, наприклад, прапор торгової марки? Умовно кажучи, бренд вже готовий за це платити. Це вже спільний проект, і інший вид реклами. У стрічці на користувача припадає до 300 переглядів фотографій. Серед них він може подивитися знімки різних спонсорів. Це можуть бути ЗМІ, які дають візуальний і цікавий контент, відібраний фотографами або більд-редакторами. У нас це буде виглядати дуже лаконічно і виправдано. Це не питання вбудувати рекламу в Viber або Telegram. Спробуйте впихнути туди щось, щоб це клікати. Але й то намагаються.

Зараз Facebook домінує в питанні лаконічній подачі реклами в мобільних додатках. Більше я не бачив серйозних додатків, в які вбудована реклама. В майбутньому ми хочемо сказати: доxод від продажу фотографій плюс доxод від перегляду реклами, — половина від усіх цих бюджетів йде вам. Якби Facebook віддавав половину своїх рекламних бюджетів за публікації, туди б завантажували набагато якісніший контент. Але це інша ідеологія.

Якби Facebook віддавав половину своїх рекламних бюджетів за публікації, туди б завантажували набагато якісніший контент.

g a g adget: Тобто банерну рекламу ви не розглядаєте як монетизації взагалі?

Дмитро Сергєєв: Взагалі ні, звичайно. Але ми повинні розглядати все, що стосується лаконічній подачі в рамках нашого застосування. Спец-проекти, під конкретний бренд, зараз це можна назвати так, виглядатимуть у нас найкраще. Ми можемо зробити мільйон відмінних фотографій будь-якого бренду, у великому місті, в перебігу тижня вже зараз. Брендам це цікаво, а зорієнтувати ми можемо до районів великих міст.

g a g adget: Тобто ми можемо говорити про Гейміфікація сервісу? Коли користувачі втягуються в якусь гру і ними починає рухати азарт?

Дмитро Сергєєв: Так, є люди, які фанатично беруть участь в наших місіях. Вони заробляють невеликі суми, але їм подобається процес, подобається бути репортерами, цікаво бути учасниками цієї спільноти. Вони можуть швидко набрати тисячу лайків на своиx работаx, і таким чином доносити свою творчість до другиx людей, беручи участь при цьому в процесі рекламування того чи іншого товару.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-5
Збори проводяться тут же, а не в окремому приміщенні

g a g adget: До речі, в Clashot ж є елементи соціальної мережі, коли можна формувати свою стрічку з фотографій друзів?

Дмитро Сергєєв: За формальними ознаками це соцмережа, більше схожа на твіттер швидше. У нас немає взаємної підписки. Якщо ти когось додав у друзі, то він може у відповідь зробити те ж саме, але не обов'язково.

g a g adget: Але ви ж не акцентуєте увагу на тому, що ви — соціальна мережа?

Дмитро Сергєєв:

Ні, не акцентуємо, але людям потрібно це спілкування: отримувати відгуки, оцінювати чужі роботи. Тільки виходячи з цього ми додаємо якісь соціальні інструменти. Тому спеціально ми нічого не вигадуємо, фейсбуков ніяких не будуємо і нікого не перемагаємо. Тому що в соцмережах все перемогли до нас.

g a g adget: Можете озвучити вже якісь досягнуті результати в цифрах?

Дмитро Сергєєв: Ми ростемо на 300% в місяць і наближаємося до цифри 300 000 скачувань нашого застосування. З них половина — це активна аудиторія. Що дуже круто для такого проекту. Але зараз такі темпи зростання, що будь-які цифри озвучувати безглуздо. Если три месяца назад мы запускали какие-то экспериментальные вещи, то сейчас начинаем внедрять серьезные блоки (реклама, например) и все равно интенсивно растем. Мы сталкиваемся сейчас с тем, что люди сами не верят в то, что они могут заработать на своиx снимкаx. Они фотографируют какие-то цветы и загружают к нам на Clashot, а потом эти цветы начинают приносить доxод. Они в это не верят. А мы им даем понять, что кому-то эти фотографии нравятся.

g a g adget: Вывод денег как производится?

Дмитрий Сергеев: Всеми доступными способами, начиная с порога в 3 доллара. Мы будем добавлять возможность вывода денег на оплату каких-нибудь игр. Если среди пользователей сервиса есть дети, они смогут тратить деньги на игры.

g a g adget: И вы строите глобальный сервис? А эксперименты пока проводите локальные?

Дмитрий Сергеев: По сути, да. Поскольку В США нужна немного другая идеология входа – мы пытаемся их нащупать. Там другие принципы реагирования у людей. Другая ментальность. Здесь люди могут зарабатывать по 100 долларов и при этом делать хорошие снимки, в США – мотивация заключается в абстрактном выигрыше, в возможности стать знаменитым, например. Для наших людей работает сама идея заработка на том, на чем казалось бы заработать невозможно.

g a g adget: Какие краткосрочные и долгосрочные цели стоят перед проектом?

Дмитрий Сергеев: Все очень сильно зависит от финансирования на самом деле. Особенно на старте. Все это бред, что можно сделать проект за 3 рубля, и он выстреливает. Нельзя сделать стартап за гроши. Из таких «выстреливает» один на миллион. И практика показывает, что в магазинах приложений что-то из себя представляют лишь тысяча программ. Все остальное — просто никому не нужный мусор. Наши далеко идущие планы — это миллионные аудитории, как у всех, в принципе. Хотелось бы, чтобы это все приобрело какой-то смысл на каком-то этапе. Более глобальный. Есть глобальная, может быть утопическая идея платить за творчество. Не в пошлом смысле, конечно же. Но почему бы и нет. Деньги это квинтэссенция энергии, которую мы хотим трансформировать в еще большую энергию. Ну, а если приземленно — стать мировым фото-сообществом, в котором люди смогут загружать к нам фото и зарабатывать на этом.

g a g adget: Как вы считаете — Clashot сможет в будущем обойти по каким-то показателям Depositphotos?

Дмитрий Сергеев: Конечно, Depositphotos в разы меньше. Рынок Clashot гораздо больше. И это разные рынки. Clashot использует Depositphotos. Clashot продает фотографии на Depositphotos. Clashot продает снимки на всех остальных фотобанках. Но это к тому же и не фотобанк на 100%.

g a g adget: А в краткосрочных перспективах: полгода-год, какие вы видите цели?

Дмитрий Сергеев: Я бы хотел, чтобы через полгода, к концу этого года у нас были миллион-два скачиваний приложения. Но каждый пользователь – это определенные затраты и мы ограничены сейчас в финансовом плане. В любом случае мы пытаемся делать какие-то вещи еще более активно. Непонятно с какого этапа начнется взрывной рост. И начнется ли он вообще. Но все, что есть сейчас, говорит о том, что нужны инвестиции и есть шанс, что все состоится.

g a g adget: Но английская версия же есть уже сейчас?

Дмитрий Сергеев: Да, есть, но для выхода в ту же Европу нам пока недостаточно финансовыx сил. В Европе все, скажем, знают английский язык, но все хотят пользоваться сервисами на своем родном языке. Если в развивающихся странах все равно, что приложение на английском, то в Европе все иначе. Или, скажем, Таиланд. У нас там есть аудитория, есть рост, есть активность пользователей — для них английский язык — это нормально, это приемлемо. В Европе и еще, кстати, в Латинской Америке, английский язык считается языковым барьером. Они перешагивают через себя для того, чтобы зарегистрироваться. Поэтому в будущем мы, возможно, будем не только делать для них другие языковые версии, но и формировать какие-то локальные комьюнити по географическим принципам. Но каждая новая языковая версия — это огромные инвестиции в разработку и поддержку, измеряющиеся миллионами, что ощутимо.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-6
А вот так выглядит нью-йорский офис компании

g a g adget: В каких специалистах, с какими навыками, каким опытом, нуждается проект сейчас? Есть ли у вас вакансии?

Дмитрий Сергеев: У нас есть вакансии. Классные разработчики всегда нужны. Маркетологи нужны.

g a g adget: А какими критерями должны они обладать?

Дмитрий Сергеев: Нужно кодить классно!

g a g adget: А что вы вкладыввете в понятие «классно кодить»?

Дмитрий Сергеев:

Мне кажется, что всем программистам понятно что такое «классно кодить». Другое дело, что не всем понятно применимо ли это к ним. Нельзя сейчас прийти и сказать: я хороший программист и хочу свой стартап и все переписать заново, потому что не очень хочу ковыряться в чужом коде. Я умею лучше и вот в Епаме это подтвердят. Хороший программист приходит и делает проект с любого этапа молча. Если он видит «костыли» – он их меняет на живые ноги в процессе и без лишних разговоров. Я не могу точнее сказать, но я просто вижу человека, который делает продукт и уважаю его. И все. И этот продукт работает. Его скачивают сотни тысяч людей. Он быстро загружается. Он очень защищен, он стабильный.

Дмитрий Сергеев: мы готовы делиться половиной своих доходов со своими пользователями-7
Программисты, которые «умеют кодить»

Если говорить о разработчиках, то в Украине вообще очень интересная история с ними. Удивительно, что на этой земле столько «мозгов». Это будущее страны, я уверен в этом. Есть аутсорс-рынок, который в принципе, оттягивает на себя почти 90% всех профессионалов. Их там всех без разбора страшно балуют по началу, а потом люди начинают фильтроваться. Они сортируются на тех, кто совсем никакой, кто хочет работать где-то за границей, и тех, кто не хотят работать за границей, но все еще сохранили желание учиться и что-то умеют делать здесь. Есть, так же, карьеристы, которые хотят сделать какие-то свои стартапы, но их мало, у них мало что получается, и они начинают искать опыт и хорошую работу. Так вот, наши программисты это те, кто хотят остаться здесь и чему-то еще научиться. Ну и денег заработать «как там».Мы продуктовая компания и работаем на себя. У нас иногда интереснее. Хотя не без своих заморочек.

наши программисты это те, кто хотят остаться здесь и чему-то еще научиться

g a g adget: То есть ваши программисты — это те, которые «быстро, качественно, дорого»?

Дмитрий Сергеев: Да, быстро, качественно, дорого. Причем наши программисты — это необязательно украинцы. Наши программисты из Армении есть, из России половина.

g a g adget: Последний вопрос: какие три интернет-стартапа произвели на вас впечатление за последнее время?

Дмитрий Сергеев: На меня Yo!произвела впечатление (смеется).

Это стартап, который привлек миллион инвестиций. Это приложение ничего не умеет делать, только отправляет слово «Yo!» Это очень круто. Мы с друзьям шлем иногда друг другу это Yo! Уже надоело (не перестает смеяться). Кнопку нажимаешь — Yo! ушло. Это дурацкий стартап. Из сделок — очень крутая сделка была с Facebook и WhatsApp. Очень-очень мощная. А вы знаете — последние два-три года вообще нет никаких стартапов нормальных. Никто не сделал ничего нового такого, чтобы это покорило мир как-то. Есть удачные привлечения денег стартапами типа Uber, но это и не стартапы уже. А так все пытаются все что-то вроде Yo! позиционируя себя как «все гениальное просто».

Из украинских — Petcube. Они молодцы. По тому как о них пишут — прорвались. Но это не совсем интернет-стартап. Если честно, то я не помню ни одного стартапа за последнее время, который был бы достоен внимания. Есть какие-то проекты, которые что-то усовершенствуют, например, продажу авиа-билетов онлайн. Но вот так? Чтобы сказать: вот, блин, — реально новый фейсбук получился. Такого нет.